Posts tonen met het label Pasta's. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Pasta's. Alle posts tonen

vrijdag 24 september 2010

Penne all'arrabbiata con melanzane

Mijn wederhelft G. is een goede kok. Zo iemand die even een maaltijd improviseert, wat dingen bij elkaar in de pan gooit... en dan smaakt het ook nog eens heel lekker! Ik moet zeggen, ik heb het wel getroffen. G. is al een tijd aan het schaven aan zijn arrabbiatasaus. Arrabbiata is een pikante tomatensaus uit Rome. Arrabbiata betekent eigenlijk kwaad of fel. Deze naam verwijst naar de pittigheid van de pepers.
Jullie hebben geluk, ik heb het recept weten te ontfutselen!

Op de foto zie je geen penne, maar papardelle

Penne all'arrabbiata con melanzane

Ingrediënten (2 personen):

1 ui, gesnipperd
1 teentje knoflook, gesneden
1 rode peper, gesneden
1 aubergine
5 tomaten, in stukken (met vel)
1 klein blikje tomatenpuree
eventueel een scheut droge witte wijn
1 pakje (biologische) spekreepjes (100 gram)
250 gram penne


Bereidingswijze:

1. Snijd de aubergine in de lengte in 6 plakken. Bestrooi ze aan beide kanten met zout en leg ze op keukenpapier. Dep na 10 minuten het zout en vrijgekomen vocht met een keukenpapiertje. Bevochtig de aubergines met olijfolie, peper en zout.
2. Grill de aubergines in een grillpan of met behulp van de grillfunctie van de oven gedurende 10 minuten. Zorg dat ze niet teveel aanbranden.
3. Bak de spekjes uit.
4. Voeg de ui, knoflook en rode peper toe.
5. Voeg de tomaten toe met een kopje water. De tomaten moeten stukgekookt worden tot een saus. Gooi de tomatenpuree erbij. Voeg nu eventueel een scheut witte wijn toe.
6. Kook intussen de pasta.
7. Laat de saus ongeveer 15 minuten pruttelen. Voeg peper en zout toe. Snijd de aubergineplakken in grote stukken en voeg aan de saus toe.
8. Serveer de saus op de pasta. Voeg voor de garnering eventueel wat platte peterselie toe.

Opmerkingen:
- Als je de aubergines in de oven grillt, is het verstandig om wat aluminiumfolie op de bodem van de oven te leggen.
- Voor de luie mensen: de arrabbiatasaus kan ook zonder gegrilde aubergine gegeten worden.
- En voor de vegetariërs: het spek kan eventueel weggelaten worden.

woensdag 8 september 2010

Kruidentuintje

Sinds twee weken hebben we een kruidenbak op ons balkon. We kweken basilicum, bieslook en peterselie. Erg lekker en handig. Elke avond proberen we één (of meerdere) van deze kruiden te verwerken in een maaltijd. Hierbij mijn recept voor een klassiek gerecht: pasta pesto.



Pasta pesto

Ingrediënten (2 personen):

1 teentje knoflook
30 gram basilicum (= 2 bakjes van de supermarkt, of een heel plantje)
stuk Parmezaanse kaas (versafdeling, ongeveer 150 gram)
2 eetlepels pijnboompitten
80 ml olijfolie
200 gram pasta (ik vind spaghetti of linguine het lekkerst bij de pesto)

Bereidingswijze:

1. Rooster de pijnboompitten in een pan zonder olie.
2. Rasp ongeveer 1/3 van het blokje Parmezaanse kaas.
3. Giet de olijfolie, geraspte kaas, basilicum, gesneden teentje knoflook en de pijnboompitten in een bak (maatbeker). Pureer met een staafmixer (of blender) de boel tot het een gladde massa wordt. Als het te dik wordt, kun je meer olijfolie toevoegen.
4. Kook de pasta en meng de pesto met de pasta. Rasp er wat Parmezaanse kaas overheen.

Opmerkingen:
- Ik gebruik zelf als olijfolie de Gran Fruttato van Monini, een fruitige Italiaanse olijfolie (AH)
- Je kunt de pesto ook in een vijzel maken (zonder de olie). Dat deed ik eerst ook altijd, maar met de staafmixer gaat het toch een stuk sneller en wordt de pesto gladder.