Posts tonen met het label Vegetarisch. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Vegetarisch. Alle posts tonen

woensdag 27 oktober 2010

Biologisch restaurant Deeg in Utrecht

Oeh, het is al erg lang geleden dat ik iets geplaatst heb op m'n blog. Snel de schade inhalen!




Vanavond gaan G. en ik eten bij Restaurant Deeg in Utrecht. In januari hebben we al eens gegeten bij dit restaurant. Het was toen HEERLIJK! Alle gerechten worden met biologische producten gemaakt. Dit zijn vaak producten die bij het seizoen horen. Vaak gebruikt men ook 'vergeten' groenten (wie heeft er weleens aardperen gegeten?). Het wisselende driegangenmenu is een aanrader. Je krijgt vooraf een amuse (vorige keer: soepje) en heerlijk brood. Daarna mag je drie voorgerechten uitkiezen die op een mooi bord geserveerd worden. Het hoofdgerecht bestaat uit vlees, vis of iets vegetarisch. Het toetje is een keuze tussen een combinatie van zoete gerechten of biologische kazen. Naast het lekkere eten was de bediening ook erg goed! De inrichting is leuk, niet te formeel maar ook niet te shabby.

Kortom: dit restaurant is een echte aanrader!

NB: Er is ook genoeg keuze voor vegetariërs, bij alle gangen!


restaurant deeg
lange nieuwstraat 71
3512 pe utrecht
0302331104

zeven dagen per week geopend vanaf 17.30 uur


woensdag 15 september 2010

Risotto ai funghi

Gisteren heb ik risotto met paddestoelen gekookt, een recept dat ik een hele tijd geleden uit Allerhande heb geplukt. Sindsdien is er iedere keer wel wat veranderd, en is het een beetje m'n eigen recept geworden.
 
Het ziet eruit als kots, maar 't smaakt goddelijk!
Risotto ai funghi

Ingrediënten (2 personen):

1 ui, gesnipperd
1 teentje knoflook
200 gr risottorijst (pak Lassie 400 gr)
ong. 100 ml droge witte wijn (bijvoorbeeld flesje Chileense huiswijn AH, 250 ml)
500 ml paddestoelenbouillon
200 gr paddestoelen (bijvoorbeeld de seizoensmelange)
125 gr mascarpone (bakje Ballarini 250 gr)

Bereidingswijze:

1. Fruit de ui en het teentje knoflook in olijfolie.
2. Voeg de risottorijst hieraan toe, bak ongeveer 5 minuten.
3. Voeg een grote scheut witte wijn toe, de risotto moet onder staan. Maak intussen de paddestoelenbouillon van een bouillonblokje en 500 ml kokend water (beetje roeren).
4. Voeg een scheut bouillon toe als de wijn bijna in z'n geheel is opgenomen. Blijf zo doorgaan tot de risotto bijna zacht is. De bouillon hoeft niet per se op te gaan.
5. Voeg de gesneden paddestoelen toe.
6. Voeg een laatste scheut bouillon toe. Proef hierna de risotto. Als de korrel zacht is, is de risotto goed.
7. Roer het halve bakje mascarpone door de risotto. Bestrooi met peper.
8. Buon appetito!

Opmerkingen:
- Lekker met een (gekookte) groente ernaast, zoals broccoli of bloemkool.
- Je kunt de wijn ook vervangen door bouillon.
- Garneer met verse kruiden (als je die in huis hebt). Bieslook past er goed bij.


woensdag 8 september 2010

Kruidentuintje

Sinds twee weken hebben we een kruidenbak op ons balkon. We kweken basilicum, bieslook en peterselie. Erg lekker en handig. Elke avond proberen we één (of meerdere) van deze kruiden te verwerken in een maaltijd. Hierbij mijn recept voor een klassiek gerecht: pasta pesto.



Pasta pesto

Ingrediënten (2 personen):

1 teentje knoflook
30 gram basilicum (= 2 bakjes van de supermarkt, of een heel plantje)
stuk Parmezaanse kaas (versafdeling, ongeveer 150 gram)
2 eetlepels pijnboompitten
80 ml olijfolie
200 gram pasta (ik vind spaghetti of linguine het lekkerst bij de pesto)

Bereidingswijze:

1. Rooster de pijnboompitten in een pan zonder olie.
2. Rasp ongeveer 1/3 van het blokje Parmezaanse kaas.
3. Giet de olijfolie, geraspte kaas, basilicum, gesneden teentje knoflook en de pijnboompitten in een bak (maatbeker). Pureer met een staafmixer (of blender) de boel tot het een gladde massa wordt. Als het te dik wordt, kun je meer olijfolie toevoegen.
4. Kook de pasta en meng de pesto met de pasta. Rasp er wat Parmezaanse kaas overheen.

Opmerkingen:
- Ik gebruik zelf als olijfolie de Gran Fruttato van Monini, een fruitige Italiaanse olijfolie (AH)
- Je kunt de pesto ook in een vijzel maken (zonder de olie). Dat deed ik eerst ook altijd, maar met de staafmixer gaat het toch een stuk sneller en wordt de pesto gladder.