woensdag 8 september 2010

Kruidentuintje

Sinds twee weken hebben we een kruidenbak op ons balkon. We kweken basilicum, bieslook en peterselie. Erg lekker en handig. Elke avond proberen we één (of meerdere) van deze kruiden te verwerken in een maaltijd. Hierbij mijn recept voor een klassiek gerecht: pasta pesto.



Pasta pesto

Ingrediënten (2 personen):

1 teentje knoflook
30 gram basilicum (= 2 bakjes van de supermarkt, of een heel plantje)
stuk Parmezaanse kaas (versafdeling, ongeveer 150 gram)
2 eetlepels pijnboompitten
80 ml olijfolie
200 gram pasta (ik vind spaghetti of linguine het lekkerst bij de pesto)

Bereidingswijze:

1. Rooster de pijnboompitten in een pan zonder olie.
2. Rasp ongeveer 1/3 van het blokje Parmezaanse kaas.
3. Giet de olijfolie, geraspte kaas, basilicum, gesneden teentje knoflook en de pijnboompitten in een bak (maatbeker). Pureer met een staafmixer (of blender) de boel tot het een gladde massa wordt. Als het te dik wordt, kun je meer olijfolie toevoegen.
4. Kook de pasta en meng de pesto met de pasta. Rasp er wat Parmezaanse kaas overheen.

Opmerkingen:
- Ik gebruik zelf als olijfolie de Gran Fruttato van Monini, een fruitige Italiaanse olijfolie (AH)
- Je kunt de pesto ook in een vijzel maken (zonder de olie). Dat deed ik eerst ook altijd, maar met de staafmixer gaat het toch een stuk sneller en wordt de pesto gladder.

1 opmerking:

  1. Deze ga ik vandaag maken!! Ter ere van je verjaardag. Gefeliciteerd!!!! xxmarijke

    BeantwoordenVerwijderen