woensdag 15 september 2010

Risotto ai funghi

Gisteren heb ik risotto met paddestoelen gekookt, een recept dat ik een hele tijd geleden uit Allerhande heb geplukt. Sindsdien is er iedere keer wel wat veranderd, en is het een beetje m'n eigen recept geworden.
 
Het ziet eruit als kots, maar 't smaakt goddelijk!
Risotto ai funghi

Ingrediƫnten (2 personen):

1 ui, gesnipperd
1 teentje knoflook
200 gr risottorijst (pak Lassie 400 gr)
ong. 100 ml droge witte wijn (bijvoorbeeld flesje Chileense huiswijn AH, 250 ml)
500 ml paddestoelenbouillon
200 gr paddestoelen (bijvoorbeeld de seizoensmelange)
125 gr mascarpone (bakje Ballarini 250 gr)

Bereidingswijze:

1. Fruit de ui en het teentje knoflook in olijfolie.
2. Voeg de risottorijst hieraan toe, bak ongeveer 5 minuten.
3. Voeg een grote scheut witte wijn toe, de risotto moet onder staan. Maak intussen de paddestoelenbouillon van een bouillonblokje en 500 ml kokend water (beetje roeren).
4. Voeg een scheut bouillon toe als de wijn bijna in z'n geheel is opgenomen. Blijf zo doorgaan tot de risotto bijna zacht is. De bouillon hoeft niet per se op te gaan.
5. Voeg de gesneden paddestoelen toe.
6. Voeg een laatste scheut bouillon toe. Proef hierna de risotto. Als de korrel zacht is, is de risotto goed.
7. Roer het halve bakje mascarpone door de risotto. Bestrooi met peper.
8. Buon appetito!

Opmerkingen:
- Lekker met een (gekookte) groente ernaast, zoals broccoli of bloemkool.
- Je kunt de wijn ook vervangen door bouillon.
- Garneer met verse kruiden (als je die in huis hebt). Bieslook past er goed bij.


3 opmerkingen:

  1. Ik kan je opmerking alleen maar beamen: het ziet er inderdaad niet lekker uit hahaha. Maar het recept lijkt me wel heel smakelijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. PS: ik heb nog een leuke link voor je! http://madamejeanette.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, ik zie bij haar een zeer culinaire frikandel speciaal als ontbijt??

    BeantwoordenVerwijderen